Sunday, March 8, 2009

jelajah KL




Salam. Haihh. Smlm, ak ta smpt nk update blog. Penat gler smlm, smpi kaki pon naek lenguh, pastu, ak tidak b’peluang nk duduk m’hadap skrin b’bentuk empat segi nihh. Adk2 ak sume nk gune pc nihh. So, ak tidak b’peluang la. Oke, ta pe. Ak akn cite kan apa yg t’jadi smlm. Besh giler la. Sonok habis.

Oke. Smlm, aku bangun seawl 6.30 pagi. Huhu. Lepas solat subuh tuhh, twos x tdo taw. Oke. Aku nak kemana2 la pd hari nihh, kalau ta, ta de nya rajin bngun awl. Lagik satu, mak ak pon ta de satu hari smlm, dia pi janda baik. Ada family day. Tp, ta family pon, single2 jew yg join. Yew la, mak ak pegi sendirian jew, dia ckp, mmbr2 dia pon ta bawak family. So, dia pon ta nak la. Kalau ta, ak nk join da taw.


So, tugas di umah nihh, di ambil alih oleh ak. Yew la, bila mak ak ta de, ak yg kne jaga umah nihh. Tp, disebabkan ak pon nak kua smlm, ak serahkan sume tanggungjawab tuhh, pada abg ak. Abg ak terima tugas tuhh dgn tangan t’buka. Oke, abg ak nihh, bila ak ta de kat umah, baru dia pandai bwat keje, kalau ak ada, dia ta kan bwat keje nihh. Biarkan ak bwat sorang2 jew. Cehhhh ! laki mmg mcm tuhh, jgn tatao yeah. Dia ta nak tgk ak goyang kaki jew kott, bila dia ada. Sbb tuhh la, ak rasa, baek kalau ak ta de kat umah hari2 kan, supaya keje umah nihh, abg ak jew yg bwat. Hehe. Idea yg bagos tmah !

Pkul 10 pagi lagik, ak da janji ngan alya, ak amik dia kat umah. Tngu smpi ak dtg. Nab plak, dia nk twos tngu kat t’minal tuhh. Apew ? balik2 kua ngan alya ngan nab jew ? ouh. Aku pon, sebenarnya, da naek jemu pon, tgk muka dorg tuhh. Hehe. Tp, besh kott, kua ngan dorg. Bila dorg ajk ak, ak plak free, so ak on jew la. Bila turn ak plak ajk dorg, dorg pon dgn x segan-silu nya, on jugak. Sehati sejiwa la kott kami nihh.

Kul 9.45 pagi lagik, ak da siap-sedia utk b’tolak. Tp, ayh ak plak ta de kat umah. Dia ke kedai m’baiki basikal. Btol kan tayar basikal nihh haa. Dia suro ak exersais ptg2. ayh ak ckp, ak da b’risi skitt. Cehhhhhhh ! ta bla kan ? skitt jew la. Mana ta nya, mkn jew keje ak. Oke. Trimas di atas nasihat yg di beri. Ak akn guna basikal tuhh, utk exersais. Sape nak lumba basikal ngan ak ? jum jum !

Oke, b’balik kpd cite td, ak pon, kol la ayh ak, ckp ak da ready, cpt blk, anta ak kat t’minal. Ayh ak pon ckp, tngu lagik 5 minit. Oke. Ak pon tngu smbil m’baca surat kaba.
Baca pnya baca, ayh ak pon da smpi, dia pon pin-pon. Then, ak kua la, twos msok dlm kete, ayh ak plak, kua kan basikal tuhh, dan simpan la kat umah.
Pastu, ayh ak plak ckp,
‘tmah, nahhh, bawak kete nihh, prektis jap !’

Ak skitt pnya pelik. Ak pon ckp la
‘btol ka ? smpi mana nak bawak ?

Ayh ak pon ckp
‘bawak jew la. Bnyk tnya plak bdk nihh. Nnt baba ckp benti tuhh, benti la’

Ak pon m’balas
‘oke.’ (pnuh semangat & b’kobar)

Ak pon tuka posisi kedudukan.
Oke, ak nak bawak kete nihh, baru nak jalan jew, gear satu, mati enjin plak.
Cehhhhhhhhh ! ta b’gerak lagik kete, enjin da mati. Cis cisss !
Ak pon, setat la enjin blk, oke, kali nihh, enjin ta mati weyh. Ak pon jln straight jew la. Bawak jew, mujur ak ta text alya lagik, suro dia tngu kat bustop, kalau ta, musti lama dia tngu ak. Huhu. Tp, mmg ta sangka, da ak nak pegi b’soping2 nihh, ayh ak plak nk ajr prektis kete. Ak pon, on jew la.

Da puas keliling, ak pon smpi la di dpn bustop umah alya, pada pkul 10.20 pg. tepat !
Ayh ak anta kami twos ke terminal. Nab da smpi awl. Oke. Maafkan ak. Ak pon ta sangka bole dtg lmbt plak. Then, ak ngan alya pon, turun la dr kete. Masa turun kete tuhh, ada la geng nihh. Ak ta tgk la plak, muka dorg. Bdk tuhh, ak tawu, dia pkai baju putih.
Oke, dia ckp cam nihh.
‘eh eh, tuhhh ckgu ishak tuhh. Tuhh !’

Ak bwat2 pekak kan telinga, konon2 ta dgrla. Haha. Alaa, peminat ayh ak tuhhh sebenarnya. Oke, ak ta pandang dorg sbb dorg bkn peminat ak, cuba kalau dorg sebut nama ak, ak pndang la kott. Hehe. Nmpaknya, ak perlu tumpang popularity baba la pasnihh.
Ak ngan alya pon, twos b’jln memasuki terminal tuhh.
Tyme nak beli tiket tuhh, ak tnya alya,
‘eh, kau dgr x, bdk tuhh sebut nama ayh ak ? hebat gak ayh ak nihh, smpi kat sini pon, org knal dia. Mcm artis la weyh’

Alya pon ckp
a’ahhh. Dgr dgr ! tp, tuhh bdk sebaya kita la. Duk fasa 5. tp kau x knal kott, dia duk asrama.’

Ak pon balas
‘ouh. Mmg ta knal pon. Hehe’


******************************************

Then, kami pon pergi m’beli tiket utk ke masjid jamek. Alya pkai touch & go jew. Sng ah diaa. Ak ngan nab jew yg beli tiket. Oke, ta pe, nnt ak pon nk pnjam touch & go ayh ak la. Oke, kami pon naek la tren, dlm, tren, kami b’borak sakan, ada jew cite yg nk dikongsi. Pd hal, hari2 kott jmpe, ntah la.

Sesmpi saja di stesen masjid jamek, ak agk t’kejut skitt di situ. Nak kua stesen tuhh, naek la escalator. Escalator tuhh, pnya la pnjg gler, ak pon naek smbil b’borak ngan alya. Nab kat blkg kott, masa tuhh. Borak pnya borak, pastuhh, bila ak pndg kat dpn ak, ak tgk x de org taw. Sume cam b’ratur jew. Dpn alya, ada org la. Sederet plak tuhh.

Ak pon tnya alya
‘eh eh, naek escalator pon, nak kne beratur ke weyh’

Alya m’balas
‘gler la. Ta kan la. Kau nihh. Mepek saja !’

Tmah m’buat andaian sndiri
‘da tuhh, cuba kau tgk kat dpn ak nihh. X de sape pon. Tkot ah, ak b’diri dpn kau la’

Alya plak ckp
‘oke oke. Ske ati kau la’

Pastuhh, ada pakcik nihh, tetiba saja
‘tumpang lalu ! (dlm keadaan t’gesa-gesa)

Tmah plak ckp
‘ouh. Bole bole (cpat cpat b’gerak, utk b’diri di dpn alya)

Then, kami pon smpi la ke area masjid jamek tuhhhhh. Kami begitu t’tarik dgn gerai2 di kwasan itu. Gerai gelang & rantai itu, btol2 menarik minat alya utk m’beli. Ak pon t’tarik jugak, tp nafsu ak kuat lagik. Ta mudah cair. Hehe.

Siyes cntk, pelbagai bntuk, warna, corak, ada di jual di situ. Harga2 yg ditawarkan pon agk b’patutan. Tp, kne pndai tawa-menawar la. So kpd sape2 yg begitu m’cari di mana nak beli aksesori tuhh, pi la ke masjid jamek. Bkn itu saja, selendang, tudung, baju yg cntk2 pon ada di jual di situ. (oke, ak mcm p’gacara tv ke ? )

Oke, slps itu, kami pon b’jalan2 m’cari selendang ak tuhh. Selendang yg ada, sume nya ada jalur2. ak tidak suka yg ada jalur2 itu. So, kami pon jln2 lagik. Pastu, masok la kat kedai nihh, jmpe akhirnya p’carian ak tuhh. Selendang tnpa jalur. Harga rm10 saja. Akak yg jual tuhh, sunguh peramah. Bnyk ckp, plak tuhh. Besh ! ak tnpa segan-silu meminta dia supaya m’nunjukkan cara2 nak pkai selendang nihh. Akak tuhh pon kata oke. So, ak pon tgk betul2 utk pham. Dgn tidak disangajakan, alya telah menjadi model selendang. Akak itu melantik alya kerana alya tidak m’makai tudung, so, senang skitt la utk tunjuk cara2 itu. Pd mulanya, alya agk keberatan skitt, tp, slps ak pujuk dia, nk bli askem tuk dia. Maka, dia setuju. Ak t’sipu-sipu gelak melihat dia. Hehe. Nab pon geng ak, gelak sama2 pabila melihat alya. Slps itu, ak pon m’bwat keputusan utk m’beli selendang itu.
Slps, ituu, kami pon nak ke kamdar utk m’beli kain m’buat beg. Smbil jln tuhh, alya ada m’nanya soalan dgn ak. Ikuti p’bualan ak dgn alya sprt berikut :

Alya : kau kata nak mntk diskaun bnyk2 weyh, kat org selendang tuhh
Tmah : gler kau. Da la akak tuhh ajr ak pkai selendang, lagik mau mntk diskaun, kang dia ckp muka ak x malu plak. Da la ajr free.
Alya : laa, kau bkn muka x malu ke ?
Tmah : tempeleng kau nnt kang !

Oke, kami pon m’cari2 la kamdar. Lalu kat dpn Sogo. Gler ramai org DBKL kat situ. Nak saman org weyh. Segerombolan. 2 trak kott yg dtg. Begitu sesak skitt, di kawasan itu, tp, kami twos kan p’jalanan kami dgn b’jln kaki.
Cari pnya carik, x jmpe2 kamdar. Yg ada, Nagoya. Kami pon masok jew ked lm Nagoya. Carik kaen yg sesuwai utk m’buat beg. Ada ! hehe. Ak begitu gembira skali. Warna itam. Ak pon beli la inner utk beg itu skali. Jmlah modal bli kaen itu adala rm17 saja, x t’masok upah m’jahit lagik.

Da beli sume, kami m’ambil keputusan utk singah ke klcc jap. Then, blk la ke stesen msjid jamek itu. Nk blk ke stesen tuhh, lalu la ke gerai2 aksesori tuhh, alya begitu lama m’belek2 gelang dia. Ak ngan nab, m’beri idea apa yg oke, dan yg x oke. Sedang asyik m’belek2 tuhh, ada sorang bdk nihh, dia mntk derma kat ak. Antara kami b’tiga, bdk tuhh pilih ak. Oke, x pe. Bdk tuhh, tunjuk kan mcm kertas yg nak kne baca la. Ak x sempat nak baca, pnjg sgt, mcm karangan. Ak hnya sempat m’baca p’mulaan ayt saja, ‘assalammualaikum’ itu saja. Hehe. Adala sumbang tuk ank yatim mcm tuhh. Oke, ak pon nak derma la nihh. Ak m’yeluk poket ak, ak ta nak kua kan dompet ak, sbb ak tkot nnt, mana la tawu kan, kot kott, bdk tuhh smbar dompet ak. X kew haru nnt. Haihhh !
Oke. Seluk pnya seluk. Dwet rm10 gak yg kua. Ak pon risau gak, mana dwet rm1 ak. Tyme2 nihh plak la, dwet singgit nihh nak maen nyorok2. haihh. Ak pon seluk lagik, dwet warna merah lagik. Ak agk risau skitt. Ak seluk lagik, kua pon akhirnya, dwet singgit ak tuhh. Maka, ak bg la dwet rm1 tuhh, kat bdk tuhh. Then, bila dab g, bdk tuhh pon bla la kan.daaa, ada mata2 yg kurang enak, pndg ak. Makcik yg jual gelang tuhh, gelak2 kan ak. Mamat yg jual spek mata gelap tuhh, tgk2 ak. Agk nya dorg pk ak mudah t’tipu. Lantak la. Ak peduli apa. Kalau ak kne tipu pon, x pe la. Bdk tuhh yg dosa. Tp, kalau bdk tuhh btol, ak yg dpt pahala kan? Kan? kan ?
Oke. Alya x pwasan yg ada org mntk derma kat ak. Dia sdg leka m’milih gelang tuhhh. Haaihh. Kalau ak x de kat sebelah dia pon, kompem dia x pwasan kan ? ak kne culik ke ? haihhh. Nafsu alya begitu kuat. Nab saja yg pwasan & dia memarahi ak kerana m’beri derma. Haihhh. Sian kat ak.

Oke, bila da belek2 gelang yg alya suka tuhh, kami pon b’lalu pergi utk ke stesen masjid jamek tuhh. Tyme tuhh la, ak t’jmpe gerai jual cardigan nihh. Cntk gler la. Siyes weyh. Alya ngan nab suda jln ke hadapan meniggalkan ak di belakang. Mujurla ak kuat menjerit. So, dorg pon, m'hmpiri ak.

Tyme nak msok kat gerai jual cardigan tuhh. Ak ada dgr mamat yg jual cardigan tuhh ckp,’haa. Nihh musti nak amik bau jew’

Tp, cara dia ckp tuhh, dia ckp ngan partner bisnes dia la. Partner dia, sorg wanita.
Wanita itu hanya mmpu gelak saja. Ak ngan alya ske cardigan tuhh.cardigan warna itam, sunguh menarik Mcm2 kaler ada, menarik btol. Ak pon tnya la pd wanita itu,
‘bape nihh kak ?’

Wanita itu m’jwab
‘ouh. Rm25 jew dik’

Akak tuhh x bape peramah sgt, ak pon pikir2, nak bli ke x ? alya plak, ckp kat ak, ‘cardigan nihh cntk, tp, ak nak bli sua kat klcc la. Kalau ak bli cardigan nihh, lari la bajet ak tuk sua nnt. ‘

Ak ngan alya hnya tgk saja, dan m’decide tuk beli nnt saja, bkn pd hari smlm. Ak pon ckp kat alya
‘a’ahhh. Mmg cntk weyh. Nnt la, kita dtg sini lagik kan ? oke ?

Alya pon kata
‘oke la. Da jum !’

Kami pon bla dr gerai itu, dan ak kua dr gerai tuhh, org yg t’akhir skali anta nab ngan alya. Ak plak dgr mamat yg jual cardigan tuhh ckp
‘haaa. Ak da agk da. Dorg amik bau jew’

Ak dgr, dan twos b’lalu pegi m’hampiri nab ngan alya. Ak pon cite la kat nab ngan alya tuhh, pasal mamat tuhh ckp, kita amik bau jew. Dorg gelak plak. So, kami pon pngil la gerai tuhh, ‘gerai amik bau !’
Oke. Amat sesuwai skali dgn karakter mamat si penjual itu.


************************************************

Oke, lepas tuhh, tujuan kami ada la utk ke klcc. Nk lunch kat situ, jln2 kat situ, carik sua alya kat situ, carik pencuci muka alya kat situ jugak. Pkul 12.30 tgh hari, kami selamat smpi ke klcc. M’milih utk lunch di Avenue K. knpa lunch kat situ ? oke.

1. tmpat yg romantic. Sunyi gler. Senyap. Nak ckp kuat2 pon, tkot gak. Sesuwai utk ak. Ak bole merehatkan mulut ak sekejap.
2. bole tgk org b’pacaran di situ. hehe
3. x sangka dpt jmpe 3 org bdk HOTT. Siyes, mmg hot.

Oke. Kami pon membuat pesanan makanan di situ. Smlm, kami sume memilih utk makan makanan melayu, iaitu nasik Ak makan nasik goring cina, alya makan nasi pattaya, nab makan nasi tomyam, antara mknan kami sume, mknan ak yg plg murah skali. Harga mknan ak, rm5.90. dorg pnya, ak x ingt la, tp, lebih mahal dr ak. Oke, nasik goring cina, mmg sedap. Kalau kat kedai biasa, ak bole dpt dlm rm3. tp, smlm, ak sedar, ak mkn kat mane. Hehe

Smbil enak m’jamu selera, kami b’bual2 dan m’buka beberapa gossip utk b’sembang. Ak, w/pun smbil mkn smbil b’borak, tp, ak berjaya m’habiskan dulu mkn ak. Ak org 1st yg habis mkn. Dorg mkn, tp, mulut x jln utk kunyah. Tuhh la, laen kali, ikot cam ak. Hehe. Smbil mkn plak, ada 3 org bdk hottt, melintasi di depan kami. Kami pon cuci mata sebntar.Ouh. Sorang satu bdk hott tuhh, bole bwat pasangan. Ak nk bdk yg pkai beg skola tuhh, nmpk cute giler. Alya plak, ske bdk yg pkai spek itam tuhh, nab ? ak ta pwasan nab pnya, nab pon, ta smpat nak cuci mata jap. Dia pon, x dpt nak tgk. Haha.

Bila da selesai mkn, alya pon nak carik pencuci muka dia. Dia ckp, kedai kat sri gombak nihh, da x jual p’cuci tuhh, so, nak try la carik kat klcc nihh. Carik pnya carik, x jmpe2. da bnyk kdai farmasi kami masok dan tnya, tp, mmg da x jual. Da hbs stok or maybe da x bwat p’cuci muka jenis ituu. Naseb kau la alya oi.

Then, kami pon ke roam, utk m’cari sua jean alya tuhh. Kat situ, ak t’kejut skitt sbb ak jmpe natalia ngan kakak2 dia. Ak sedang asyik m’belek cardigan kat situ, kakak dia yg mula2 pwasan ak dan menegur ak. Ak pon m’jerit, skitt, sbb mmg x disangka2 pon.
Bila da borak2 ngan natalia, ak pon meminta diri utk bla, sbb alya pon nmpak gaya nya, tidak b’kenan dgn jeans di situ.

Then, kami pon jengjalan lagik, hampir lenguh kaki ak nihh, naseb x gram tetiba. Alya nak beli rantai yg pelik2 skitt, haihh minah nihh, ske giler ngan bnda pelik2. oke, kami ke teddy tales, alya dpt m’cari rantai pelik itu, dia beli rantai robot. Haha. Mmg pelik. X brani kott, org nak pkai, tp, alya brani nak pkai rantai tuhh. Tahniahh !

Tmpat yg seterusnya, kami ke Kinokuniya. Bila masok jew ke Kinokuniya, ak baru saja t’ingat ak nak beli buku cup cakes. Alya ckp, ada. Ak nak beli la kan. Tp, maklum saja la, ak, alya ngan nab, mmg x reti nak carik buku kat Kinokuniya tuhh. Besa sgt. X t’carik nnt. So, alya ckp, buku tuhh, ada jual kat MPH. so, kami ke MPH. di situ, ak ngan nab agk sangsi skitt. Ikuti p’bualan kami:

Nab : eh, ada MPH ke kat KLCC ? x de la. Ak x pnah tgk pon.
Alya : ada weyh. Ak pnah pegi la. (pnuh yakin)
Tmah : ntah. Kalau MPH, ak pnah tgk kat Mid jew.
Nab : oke. Ikut kau la alya. Jum kita pi. Kau tunjuk ah kat mane ?
Alya : oke oke. Jum ikut ak.
Tmah : jum ah. (x saba2 nihh, nak beli buku cup cakes tuhh )

Jln pnya jln, naek twon escalator tuhh, x jmpe2. carik kat tmpat peta tuhh, MPH mmg x wujud pon. Siott jew. Da bankrupt kott. Alya dgn yakin ckp, ‘eh, mmg ada la dulu, mana la ak tawu, skang da bankrupt’
Ak ngan nab hnya mampu m’angguk kan kepala saja.
Then, kami pon m’decide utk balik saja. Jam baru m’nunjukkan pukul 2 ptg, mmg t’lalu awl pon, kalau nak balik. Haha. Then, kami pon da pk betul2 nak balik.
Kami pon b’minat pd bau2 roti boy tuhh. Sunguh harum itu. Ak bli 3 saja, alya ngan nab, masing2 bli 2 saja. Da bli sume, kami pon menaiki tren utk pulang ke umah.

Oke, pkul 3 tepat, ak slmt smpi di umah. Tp, malang bg ak, kerana di umah tidak ada org. ak plak x bawak kunci. Ak kol abg ak, abg ak kata, tngu 10 minit jap. Ak pon, duduk la di luar umah tuhh sorang diri smbil mkn roti boy. Haha. Sedap ! tp, naseb baek ak bli roti tuhh kan, so, x de la rasa tngu lama sgt, kerana ak bole tngu smbil mkn. Huhu.

Oke, tngu pnya tngu, abg ak pon blk. ak msok jew, twos try selendang yg ak beli tuhh. Hehe. Nak beregek-egek ngan selendang baru.
Oke, itu jew yg ak nak cite. Agak pnjg jugak la, ttg ‘trip jelajah kl smlm’.
Oke. Ak da letih menaip nihh. Nihh saja. Daaa~


p/s: kpd sape2 yg baca tuhh, komen pnjg2 weyh, letih ak taip pnjg2, kowang plak komen pnjg2. oke ?


5 sumpahan:

Alyaa said...

panjang gila tp besh la. nanti kita pi gerai amik bau tu.

nabilah said...

panjang nya...
cite ko..
pnt aku baca..

shahmi said...

haaaaahhhh....
habis pun....
lebeh 1000 patah perkataan ni agaknyer....
panjang gile ko tulis....
hahaha.... =D

AzlaN said...

maakkk aii..
pnjg gle cte mcm eskalator gak..
bole msuk kontes wat esei..
hihihi!!
wahaa..
jumpe nat ka??
pe cer dia?
lme x jumpe dia..
weh..
ckp nk ajk aku skali grak msjid jamek..
x ajk p0n..
ceh..
hurmm..

tmah said...

alya : oke. nnt kita pi lagik gerai amik bau.
nab : alaa, skali skala pnjg.
shahmi : oke, ak mmg nak masok apew2 p'tndingan, msok kan nama ak yeah
azlan : laa, kau nak ikot eh ? ak siyes x ingt. x pe, laen kali, smlm pnya, trip tok girls jew. nnt ak ajk la. :DD