Monday, March 9, 2009

Maulidur Rasul

Assalamualaikum, kpd sume umat islam, slmt m’yambut Maulidur Rasul pd hari ini. Oke, apa perancangan kamu pd hari ini ? ouhh, tadarus Al-quran ? bgos2 itu. Idea bagus. Twoskan lagik, hari yg baek, harusla bwat perkara yg baek2 kan ? x gitu ?. oke, aku di sini ada bnda yg tnya pd kamu sume, kamu tawu ke bila bufday nabi kita ?. nak tarikh pnuh yeah. Apa ? lupa ?. eh eh, mcm tuhh plak, mana bole lupa la, sbg seorg umat Nabi Muhd (s.a.w.), kita harusla m’ingati biodata nabi kita itu sendiri. At least pon, ingt la bufday nabi kita tuhh. Oke, aku bg tawu la bufday Rasulullah tuhh bila, utk tatapan & ingatan kamu sume. Sila ingt yeah, take note skitt. Rasulullah d’lahirkan pd hari isnin, 12 Rabiulawal, Tahun Gajah b’samaan 20 April 571 Masihi.

Bkn apa, nak d’jadikan la cite, smlm aku tgk rancangan remaja kat tv3 tuhh, twok bkn kepalang lagik, ramai gler yg x ingt bufday nabi kita. Dorg tuhh, da besa2 da sume, tp bila interbiu, dorg bole ckp cam nihhh `alaaa, x ingt la, da x skola, dulu tyme skola, ingt la’. Cehhhhh ! alasan jew tuhh sume. Pada hal, dorg x tawu pun. Tuhh la, generasi skang nihhh, tp x sume la, certain2 people jew kan ?

Oke, kpd yg x sedar2 diri lagik tuhh, sila la ingt bufday Rasulullah yeah. Ouh, tarikh yg pelik2, kowang bole ingt, nihh tarikh kelahiran nabi, kowang bole lupa ?. ishhh ishhh. X patut x patut.
Tema smbutan Maulidur Rasul pd thn ini ialah ‘Wahdah Pemangkin Khaira Ummah’ yg menekankan pentingnya unsur p’yatuan atau p’paduan sbg asas utk maju. So, kpd sape2 yg x tawu tuhh, aku da pon bg tawu, so take note skitt. Lepas nihh, bole la masok kuiz2 kan ?. bkn ape, tyme skola dulu tuhh, bila skola ada bwat smbutan Maulidur Rasul nihh, ada soalan kuiz jew, aku la yg angkat tangan tingi2, tp x t’pilih pon utk jawab, mungkin ckgu tuhh x pwasan tngan aku kott. Oke, itu m’nunjukkan yg aku pnya semangat yg sgt tingi. Elehhhh, kowang ada ke semangat cam aku ?. x de kan ? kan ? kan ? so, diam la.

Oke, aku nak cite la tyme skola dulu2 tuhh, pastuhh, bwat majlis smbutan Maulidur Rasul nihh kan. Besh weyh, siyes. Duduk kat dlm dewan, sblm rehat jew la. Lepas rehat, selalunya, masok klas blk, then blaja cam biasa. Tyme sblm rehat tuhh, cam biasa la kan, jmput la org luar tuk bg ceramah nihh, haaa, org yg bg ceramah tuhh, kne la yg besh2, kalau yg cam syok sendiri tuh, haihhh, bole t’lena kott, aku nihh. Tp, alhamdulillah, setakat nihh, x de lagik aku rasa, yg aku dgr ceramah agama, bole t’lena. So, tiru mcm aku la.

Tyme org tuhh bg ceramah, kne dgr btol2 weyh, sbb lepas nihh, ada kuiz b’dasarkan caramah yg dia bg. Hadiah dia ada la, dwet. So, ramai gler yg semangat, t’masuk la aku nihh. Pastuhh, bdk yg nakal2 tuhh, mula la gatal buntut, kejap kua dewan, kejap masok, sebok jew. Yg kesiannya, kami nihh, pelajar2 pompuan, da la duk blkg laki, pastuhh, laki tuhh, sekor2 nak kua. M’ganggu pemandangan btol. Ouhh, jgn x caya, aku penah sound kott, bdk laki tuhh, aku ckp ape taw, cam nihhh `hey hey, da x reti nak duk diam kew, bnyk setan kat kepala, x nmpak kew org tgh syok dgr ceramah nihh’.
Ouhh, bdk tuhh, musti la lagik muda dr aku yeah. Kalau dia tua dr aku or dia sebaya aku, aku tidak la seberani itu.
Then, bdk tuhh pon, diam jew la kan. Alaaa, dia tkot la tuhh, sbb aku ka nada pengaruhh kat skola, x kan x taw. Pengaruh ayh aku. Hehe.

Bila sesi ceramah da hbs, mula la p’sembahan nasyid, dan lakonan. Oke, mula la tuhhh, kami2 yg pompuan nihh, nak usha2 bdk2 comel & yg agk2 ensom2 tuhh, jadik mata keranjang jap.
Oke, nasyid dorg bole tahan. Sedap jugak, tp, ske gelak tyme fajar bwat p’sembahan. Haha. Jahat kan kowang. Haihhh. Mcm2 ragam.

Ceramah da, nasyid da tiba la masa yg ditunggu2 utk soalan kuiz. Oke, aku x penah jawab soalan kuiz tuhh, x b’peluang langsung. X de chan la. Sume x nak kasi chan kat aku. Yew la, hadiah yg ditawarkan tuhh, menarik minat sume org taw.
Oke, lepas tuhh, sblm tamat majlis, ada bacaan selawat. Oke, kami ramai2 yg ada kat dlm dewan tuhh pon sama2 b’selawat kpd junjungan besa Nabi Muhd s.a.w. then, tamatla suda majlis itu. Haaa, rehat la sume org. oke, dpt mkn free, x silap aku, nasik goreng kott, tawn lepas. Hehe. Oke, kalau dpt mkn free, sume ske. Then, kami pun blaja sprt biasa. So, itu saja la p’galaman aku semasa di skola dulu2 tuhh, lepas nihh, x merasa lagik kottt. Oke, akhir kata, slmt m’yambut Maulidur Masul dr aku.


p/s : dulu tyme abg aku skola, dia kne rotan ngan ckgu bakeman sbb dia x dtg majlis2 ilmu sebegini, sejak itu, abg aku da serik & dia menasihati aku supaya tidak m’gelakkan diri lagik, kalau ada ilmu2 sebegini.

7 sumpahan:

shahmi said...

weh...
aku dgr doe ceramah dgn khusyuknyer.... =D

emi said...

ishk2,,ape nk jadi ngan remja skrg,,cube tanye dorang besday artis artis TAIWAN ke, CINA ke.. mesti doarang taw.ahahaha.

nabilah said...

btOl2 ckp emi..
bufday nabi pun xingat..
bufday siti ingat plk..

AzlaN said...

ah kaw..
hdiah duet je kaw angkt tgn tggi2 ek..
huahaha!!

fazrin. said...

ahah
ko agkt tgn tggi diorang ta nmpk?
tgn ko kck sgt kottt
ahahah

tmah said...

azlan : haha. aku tawu kau x angkat kan ? malu2 plak.
fazrin : kecik ? agaknya la kott.

AzlaN said...

haha!!
mls aku nk angkt tgn..
simpn jwpn dlm ati..
huhuu!!