Monday, January 9, 2012

Politik di Malaysia dan wanita power rangers

Aku kurang gemar membaca bila berkaitan dengan politik di Malaysia. Sebab bagi aku, politik di Malaysia ini teruk. Kalau kau nak jatuhkan seseorang itu, cukup dengan hanya mengatakan, "dia gay" dan dia seorang homoseksual dan secara automatiknya, kau akan menang. Dulu masa tengah hangat kes Adam Adli pun, orang cakap dia itu gay. Padahal Adam Adli itu handsome okey. Haha.

Ke orang yang berpolitik ini memang suka main kotor. Ah, lantaklah.

So, hari ini 9 Januari. Keputusan DSAI diumumkan. Seperti yang semua orang tahu, dan aku tak nak ulas pasal kes ini (bukan tak nak ulas, tapi ilmu tak cukup lagi, nanti orang cakap umur setahun jagung, ingat hebat lah cakap pasal politik ini) kan? kan? kan ?. Aku cuma nak cakap pasal isteri Anwar dan keluarga beliau.

Aku rasa dalam banyak-banyak isteri dekat dunia ini, Wan Azizah seorang yang power. Paling power dan super power. Kalau aku dekat tempat Wan Azizah pun, belum tentu aku boleh jadi double kuat macam dia. Orang maki dan kutuk, dia tetap dekat side Anwar.

Hari-hari keluar surat khabar pasal kes laki kau. Buka tv, tengok berita, kes laki kau lagi. Buka internet, kes laki kau lagi. Kes laki kau liwat dengan orang. Kes laki kau buat skandal dengan orang. Kau rasa kuat bila hari-hari dok hadam pasal ini ? Selama bertahun lamanya.

Lagi-lagi bila kau tengok sumpah laknat Saiful secara live. Tak meremang bulu roma cakap laki kau memang buat benda-benda itu.

Semua orang nak hidup dengan gembira tanpa ada gangguan dari sesiapa pun, tapi bila jadi dekat Wan Azizah, beliau tak cepat melatah dan apa jadi sekalipun, beliau sangat mempercayai suami beliau.

Belum kes orang dok mengata lagi. Kau rasa kau kuat ? Sebab itu aku sangat salute dengan beliau. Kalau boleh bagi bintang, aku bagi 10 bintang dekat beliau. Cuba bayangkan kalau Wan Azizah ini jenis yang kuat merajuk, dan sangat pentingkan kata-kata orang, tak ke goyang Anwar ?

Wan Azizah sangat percayakan suami beliau dan seorang yang sangat supportive. Sebab itu ada pepatah orang putih, "there's always a woman behind every man's success". Dan mungkin salah satu kekuatan Anwar pada masa itu adalah isteri beliau sendiri.

Jatuh bangun seorang lelaki akan sentiasa ada seorang wanita di sisi beliau. Sama ada isteri atau mungkin ibunya.


Dah lah, apakata 2012 ini kita buka buku baru. Apakata tadbir negara sama-sama dalam usaha nak majukan negara dan bukannya tengok kuasa siapa lagi besar, kuasa siapa lagi kuat, yer dok ?



P/s: Semester ini kena ambik subjek "Politik dan kerajaan". Ohh yeah !

2 sumpahan:

Anonymous said...

setuju. kesian wan azizah tu. tabah betul dia. azizah ni memang tulang rusuk anwar. bertuah anwar.

GigiWangi said...

Anon,
Kan. Bertuah sangat. She's really supportive. Sentiasa di belakang Anwar, tak kira dalam apa keadaan sekalipun. :)