Monday, June 21, 2010

Kehidupan Itu Rezeki

Kadang², aku rasa jealous tengok orang² yang sebaya aku senang saja dapat apa² yang mereka hendakkan. Benda mahal kott, aku nak dapatkan benda itu pun susah. Nak kena tunggu bertahun lamanya. Tapi, bila aku tengok mereka, oh, senang saja. Padahal, cara hidup mereka tak banyak beza pun dengan aku.

Mungkin mak bapak mereka kott, yang manjakan anak² mereka.

Aku kalau hendakkan sesuatu barang, mak bapak aku memang dah ajar daripada dulu lagi, kena usaha sendiri. Dulu nak laptop, bukan senang² aku nak dapat, macam orang lain. Itu pun aku ada dahulukan duit aku sedikit. Tak cukup, baru parents aku tanggung.

Sebab mak aku pernah cakap, "sebenarnya boleh kalau ibu dan baba nak tanggung semua, tapi nanti setiap kali kau nak sesuatu, senang² saja dapat. Tak ada usaha langsung".

Sebab ada saja budak² yang lahir² terus saja mewarisi harta parents mereka. Parents yang berpangkat. Itu kira nasib mereka baik lah tuh. Ada jugak budak² yang lahir miskin. Macam aku cakap, ini semua rezeki. Tuhan nak bagi, kita terima saja lah.

Apa pun, aku bersyukur dengan cara hidup aku sekarang. Rezeki, kalau Tuhan nak bagi, bila² saja. Asalkan usaha okey !


0 sumpahan: