Friday, February 18, 2011

Confident

Macam mana nak tingkatkan keyakinan diri?

Aku menghadapi masalah ini, di mana, keyakinan aku berada di tahap yang rendah.

Setiap kali tiba giliran aku untuk presentation, aku gelabah kemain lagi. Padahal, aku dah habis ulangkaji topik-topik ini, then, bila kena bentang depan orang, aku jadi gelabah semacam.

Haih.

Kadang-kadang aku jealous tengok orang yang boleh buat presentation dia dengan baik. Tarik perhatian audiens segala. Tarik perhatian lecturer.

Jealous lah tengok budak-budak yang kecik lagi, tapi dah boleh sesuaikan diri depan orang ramai, contoh macam budak-budak dalam Idola Kecil tu.

Dari mana datangnya keyakinan itu.

Self esteem aku zero lah.

Kadang-kadang, sampai boleh tergagap depan orang. Orang tu, bukanlah orang lain, budak classmates sendiri je pun.

Susahlah macam ni, yer dak?







Habislah, macam mana nak jadi cikgu, kalau self esteem pun sifar.

11 sumpahan:

Cikgu Izmir said...

kos kita 5tahun beb,bukan 5hari...

pelan-pelan kayuh ok..
=)

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

bole tue. . .

cuba cntrol sket~lama2 jd la tue. . .

nabilah said...

apabila prenstation, ko pndg bnda yang tidak bernya.. kipas ker,lampu ker.. tp ko still berhadapn ngn audiens

faizul said...

ko masuk af9.
sumpah melimpah ruah ko punya konfiden beb.

GigiWangi said...

Izmir Fadzil,
Tapi dah tinggal 4 tahun je lagi. Ya, aku sedang kayuh pelan-pelan lah ni, tapi macam tak boleh nak sampai je. :)

Kak Wan,
I'll try. Thank you Kak Wan. :)

Nabilah,
Haha. Tak boleh. Mata kena bertentang mata. Keh3

Faizul,
Terima kasih je. Kau suruh aku masuk af, peh.. time audition lagi, aku rasa aku dah kena reject. Hehe

lesungpipitsebelah said...

tips nie mak i bagi tyme skul rndah dulu..

kal0 ada kat depan audiens, juz anggap di0wg lembu kat kandang yang xtaw apa2..hehe

selamat mencuba!
:)

aDDy said...

cer terai join mlm..
pasti malu itu hilang..
haha..

Fuz said...

anggap lagi baik dari orang lain adalah salah satu caranya. Prempuan cantik yang ajar.

GigiWangi said...

lesungpipitsebelah,
Haha. Susahnya nak anggap macam tuh.

aDDy,
Haha. Kalau join mlm, aku rasa aku lah antara orang yang takde downline. Malu weh, malu.

PKH,
Mungkin jugak.

aminaim said...

dulu aku tgk nadia kelas aku pun cmtu, try tanya tips kat dia..haha

GigiWangi said...

aminaim,
Eh eh, kau kenal aku ke? Tak kenal kan.