Wednesday, July 4, 2012

kadang-kadang kita tak sedar

Tuhan berikan ujian untuk setiap hambaNya agar mereka bertaqwa kepadaNya. Ujian yang Tuhan turunkan ada bermacam-macam jenis. Dan semestinya ujian itu pahit untuk ditelan.

Baru-baru ini kawan aku ada cerita masalahnya. Bukan seorang, dua tapi tiga orang. Dan aku anggap itu adalah ujian yang paling berat sekali Tuhan berikan pada dia. Kadang-kadang bila orang cerita masalah dia pada aku, aku sendiri tak dapat nak bantu macam mana sebab aku tak dapat nak bayangkan kalau diri aku berada di tempat dia.

Umur baya-baya aku dah kena penyakit yang macam orang-orang tua alami,
umur baya-baya aku dah kena fikir pasal urusan adik-beradik yang lain pasal mak bapak jenis tak ambik kesah,
Umur baya-baya aku dah kena fikir pasal masalah kewangan,

Aku, bersyukur sebab tak rasa apa yang diorang rasa. Sekarang yang perlu aku benam dalam kepala aku adalah belajar bersungguh-sungguh sampai grad, tapi bagi mereka, macam-macam benda yang mereka kena fikir. Kena ambik tahu, kena kesah, kena peduli hal-hal ini semua...

Cuma aku ada rasa sedih sikit,

Aku tak tahu kenapa tapi aku jarang rasa risau, jarang untuk berada dalam keadaan gelisah, atau ditimpa masalah. Bukan aku nak mintak masalah datang kepada aku, cuma aku takut aku makin jauh dari Dia.

Tuhan datangkan ujian untuk hambaNya dekat kepadaNya. Tapi aku jarang untuk berasa itu semua.

Atau mungkin aku je yang tak perasan dengan masalah yang kecil-kecil.
Hmm, tak tahu lah.

Salam Nisfu Syaaban :)
Semoga amalan kita makin bertambah.

0 sumpahan: