Tuesday, January 18, 2011

Lesson for today #2

1 message received:

"Weh, dengar cerita kau jadi cikgu practical sekarang, dekat sekolah bla bla bla. Nak mintak tolong ni, adik aku nak tukar kokurikulum dia. Boleh tolong tak?"

Pertama sekali, aku bukan tengah practical sekarang. Nak practical tu lama lama lama lagik. Yang aku tahu semester ini, cuma ambik pengalaman pergi sekolah je. Itu pun tak lama, dalam seminggu saja.

Bila dapat message-message macam ini lah yang aku tak berapa nak gemar. Bukan tak nak tolong, tapi agak-agak lah kalau nak mintak tolong pun. Sebenarnya pertolongan yang kau mintak ni tak besar mana pun, tapi even aku tengah practical dekat sekolah bla bla bla itu pun, takkan lah aku nak pandai-pandai tukar nama adik kau, lepas tu masukkan nama dia dekat unit beruniform yang dia nak ke kan.

Segan lah. Tahu tak segan.

Weh, kalau aku dah setahun mengajar dekat sekolah itu, takpe lah jugak. Kira aku dah kenal cikgu yang handle kokurikulum itu. Ini tak. Practical tu, kau tahu tak beberapa bulan je. Tak habis kenal lagi. Lepas tu, aku nak tolong tukar nama orang lain, bukan adik aku sendiri misalnya. Nampak sangat macam aku pulak yang beriya-iya.

Ah, manusia!

Fikir untuk kepentingan sendiri je. Fed up!