Monday, April 4, 2011

Cikgu sekarang

Hari ini, kita semua dikejutkan dengan berita cikgu membelasah teruk seorang murid darjah satu sampai mati. Aku ulang, darjah satu. Berita-berita macam ini dah jadi common pada zaman sekarang.

Seram?
Memanglah, tapi ada beberapa yang aku rasa terkilan, sebab sanggup cikgu itu buat macam itu.

Bagi aku, budak darjah satu, apalah sangat. Nak kenal huruf pun, mungkin tergagap-gagap lagi. Kesalahan budak itu cuma kecil; mencuri duit rakan sebaya dia, rm7.

Budak-budak sebaya ini, kalau dia tak aktif, memang dia tak normal, kalau budak sebaya ini jenis pasif, jenis tak bergaul dengan orang, jenis tak usik kawan-kawan lain, memang budak ini ada masalah. Kronik.

Budak ini dikira bagus, aktif tapi sayang sebab dipertemukan dengan cikgu yang berdarah panas. Apalah salahnya, kalau nasihat jeeee. Bukannya budak sebaya ini tak makan nasihat. Boleh jee kalau nak nasihat. Cuba cakap baik-baik.

Ya, aku tahu mungkin orang lain akan cakap, "budak-budak sekarang tak sama macam budak-budak dulu. Budak-budak sekarang tak dengar nasihat". Tapi, budak darjah satu, aku sure dorg akan dengar cakap kita kalau kita cakap baik-baik dengan dia. Ini budak umur 7 tahun weh, baru darjah satu, bukan budak tingkatan satu.

Lagi bertambah-tambah sedih bila aku dapat tahu ibu budak ini dah meninggal. Kira budak ini anak yatim. Ya Allah, luluh hati.

Anak yatim weh, anak yatim, bertimbang rasalah sikit.

Bila aku baca cara cikgu tersebut hukum budak ini, lagi lah bertambah sayu. Dah kira macam kes penderaan dah.

Sadis.

Bila keluar cerita-cerita macam ini lah, berapa kerat saja manusia yang masih hormatkan cikgu lagi ? Haru !

Notakaki: Baca ini dan ini.

2 sumpahan:

haz|rah said...

ko kne tunjukkan contoh yg baek kpd cg2 lain taw..
hahaha

GigiWangi said...

haz|rah,
Baik madam ! Kekekeke ;)