Sunday, May 8, 2011

Mutiara Kata

Aku quote ayat ni dalam buku Contengan Jalanan yang aku tengah baca sekarang. It make sense.

Satu:
Kita ni kadang-kadang berlagak. Kalau baca Quran dengan tafsir, kita sentiasa je letak diri kita jadi 'watak putih' dalam Quran tu. Tapi kita lupa, cukup ke kriteria kita nak jadi 'watak putih' itu? Cukup ke apa yang kita dah buat selama ini untuk dengan bangganya kata " akulah orangnya yang disebutkan dalam ayat 'wahai orang yang beriman...', 'wahai orang Mukmin...', 'golongan-golongan muhsin' tu. Yakin ke kita yang kita ni orang yang Allah sebut dalam Quran tentang orang yang diberi balasan syurga dengan nikmat tak ada limit tu? Betul amal kita cukup untuk jadi orang-orang yang Allah sebut tu?"

Dua:
Sepatutnya, kita letak sekali diri kita untuk jadi 'watak hitam'. Bayangkan yang diri kita lah orang yang diseksa dalam neraka yang Allah describe dalam Quran itu. Bayangkan kitalah orang yang kena azab. Barulah kita lagi nak berlumba-lumba lari daripada jadi golongan-golongan tu.

***

Aku memang ada berangan lah jugak yang ayat pertama itu memang ditujukan untuk aku. Sebab aku orang Islam, so tak salah kot kalau nak berangan yang aku ni cukup beriman, tapi bila aku baca ayat itu sampai habis, yes, amalan aku memang belum cukup layak lagi.

Dan aku jarang letak diri aku sebagai 'watak hitam' dalam ayat kedua itu. Entah, mungkin perasan yang diri aku dah cukup baik. Pheuww.

Terkesan kan ayat ini. Message yang nak disampaikan itu aku dapat dan sampai sekarang aku cuba fikir balik. Amalan masih belum cukup lagi, beb !

Renung-renungkan dan selamat beramal :)