Saturday, January 12, 2013

Rezeki datangnya dari Tuhan

Semua orang risau pasal rezeki masing-masing. Padahal diorang tak tahu ke yang rezeki itu, Tuhan dah aturkan sejak dari dalam kandungan lagi. Jadi kenapa perlu risau ?

Permulaan semester ini, aku dikhabarkan dengan berita yang kurang menyenangkan. Bukan untuk aku seorang lah. Mungkin boleh dikatakan keseluruhan pelajar Institut Pendidikan Guru (IPG). Bermula dengan Jun 2012, penempatan untuk posting pelajar guru tidak akan terjamin lagi. Deng !

Jadi, ini bermakna, kemungkinan untuk aku bergelar penganggur adalah amat tinggi. Lepasan guru dari IPG akan bersaing dengan beribu-ribu graduan di luar sana yang datangnya dari IPTA, IPTS. Jadi, persoalan di sini, adakah aku ditakdirkan untuk menjadi seorang pendidik ? 

Kalau dah rezeki, cepat ke lambat memang aku akan jadi seorang guru jugak suatu hari nanti, kan. Kena banyak berdoa dan berusaha lah. Nak nak pulak, pointer kena 3.7 ke atas baru akan dipanggil temuduga. 

*berpeluh dahi*

Jadi, mari doakan supaya aku dapat buat dengan baik untuk semester ini dan semester akan datang demi untuk mendidik anak bangsa dan juga anak-anak kalian. Eh?

Dan tak perlulah risau, rezeki Allah ada di mana-mana. Tak dapat jadi cikgu nak didik anak orang, dapat didik dan ajar anak sendiri pun okey lah kan. Hihi

0 sumpahan: